Pyöräilevän kesätyömatkailijan
ensimmäinen työmaa on kuudetta kertaa järjestettävä
valtakunnallinen MHAW. Mental Healt Art Week taidetapahtumaviikko
asettuu Tampereella Sorinkadun Mielikahvilaan. Tapahtuman taustalta
löytyvät Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry, Tampereen
Mielenterveysseura ry ja Taiteen edistämiskeskus. Minun
osallistumiseni taustalta löytyy sosionomiopintoja tekevä, työharjoitteleva sisko.
Telttaleiri katalonialaisessa atlaksessa. |
Pystytän kahvilaan telttateokseni
Maghreb-Pohjola. Se on seitsenhuippuinen paimentolaisteltta. Työn juuret juontavat Mallorcalla 1375 laadittuun Katalonialaiseen Atlakseen. Ihan
toista teosta rakentaessani katselin keskiaikaisia karttoja. Siihen
aikaan oli tapana piirtää maailmankuvan keskelle Jerusalem. Rakensin pyhän kaupungin pahvista. Työ otti aikaa suurin piirtein
kahden Luontoillan verran.
Kartan vasemmasta alakulmasta, nykyisen Marokon paikkeilta hoksasin paimentolaisten leirin. Halusin rakentaa senkin. Halusin tehdä siitä ison, ihmisenmentävän. Saadakseni aikaan suuremman sisätilan päätin ommella leirin yhteen. Telttaan sopisi taidenäyttely, konsertti tai vaikka kahvikutsut. Ajattelin kulttuurien kulkemista. Erojen ja niistä syntyvän pelon ja eripuran sijaan halusin löytää yhteisiä asioita, kuten esimerkiksi tuo minulle niin tärkeä kahvi.
Arabit joivat kahvia jo 1200-luvulla. Tiettävästi ensimmäinen kahvia maistanut suomalainen, Axel Käg, otti hörpyt Persian matkallaan, vuonna 1637. Pohjolan herrasväki pääsi mokan makuun 1700-luvulla. 1800-luvulla vieraileva arabi onkin jo voinut haistaa meikäläisessä pirtissä tutun aromin, kun piisille on nostettu kahvipannu.
Maton kudonnan taidosta kuuluisien marokkolaisten teltan seitsemästä oviaukosta kuljettaisiin sisään supisuomalaisia räsymattopolkuja, räsymatoilla siellä myös istuttaisiin.
Kartan vasemmasta alakulmasta, nykyisen Marokon paikkeilta hoksasin paimentolaisten leirin. Halusin rakentaa senkin. Halusin tehdä siitä ison, ihmisenmentävän. Saadakseni aikaan suuremman sisätilan päätin ommella leirin yhteen. Telttaan sopisi taidenäyttely, konsertti tai vaikka kahvikutsut. Ajattelin kulttuurien kulkemista. Erojen ja niistä syntyvän pelon ja eripuran sijaan halusin löytää yhteisiä asioita, kuten esimerkiksi tuo minulle niin tärkeä kahvi.
Arabit joivat kahvia jo 1200-luvulla. Tiettävästi ensimmäinen kahvia maistanut suomalainen, Axel Käg, otti hörpyt Persian matkallaan, vuonna 1637. Pohjolan herrasväki pääsi mokan makuun 1700-luvulla. 1800-luvulla vieraileva arabi onkin jo voinut haistaa meikäläisessä pirtissä tutun aromin, kun piisille on nostettu kahvipannu.
Maton kudonnan taidosta kuuluisien marokkolaisten teltan seitsemästä oviaukosta kuljettaisiin sisään supisuomalaisia räsymattopolkuja, räsymatoilla siellä myös istuttaisiin.
Darth Vaderin ompelukone Mäntän hikipajalla. |
Telttaa rakentaessa olen kuunnellut
luvuttomasti Luontoiltoja, Tiedeykkösiä ja Pyöreitä pöytiä,
Ryysyranta äänikirjan, paljon Hildegard Bingeniläistä , monta
jaksoa Teppo Vapautta, ynnä muuta, ynnä muuta. Maghreb-Pohjola on
rakennettu Mäntässä, kahdella Serlachiuksen residenssijaksolla.
Jälkiviisaana tuntuu uskomattomalta, että silloin ensimmäisellä
kerralla, tammi-helmikuussa 2017, tosiaan kuvittelin pakkaavani paluukyytiin valmiin teoksen. Pitkää päivää
painaen sain aikaiseksi piirrustukset, mittaukset ja suunnitelmat. Mikä
tärkeintä, opettelin ompelemaan. Sain kassiin halvimmasta kankaasta
kokoon kursitun kevytmajan
Siihen se olisi jäänytkin jos ei
Serlachiuksen väki olisi syttynyt jatkohakemukseeni. Mäntässä uskottiin hankkeeseen. Minulle myönnettiin toinen kahden kuukauden residenssijakso seuraavan vuoden syys-lokakuulle. Sen perään lisättiin vielä kaksi kuukautta, kun pääsin sijaistamaan tulonsa perunutta amerikkalaistaiteilijaa.
Pitkää päivää painoin taas. Tällä kertaa syötin koneeseen kallista, ulkokäyttöönkin käypäistä kangasta. Keräsin rottinkiporkkia telttakepeiksi. Kuorevedeltä noudettiin räsymattoaarre. Mäntästä sain muutaman lisää.
Pitkää päivää painoin taas. Tällä kertaa syötin koneeseen kallista, ulkokäyttöönkin käypäistä kangasta. Keräsin rottinkiporkkia telttakepeiksi. Kuorevedeltä noudettiin räsymattoaarre. Mäntästä sain muutaman lisää.
Uusi kone, sama paja ja tosi kyseessä. |
Nyt
tuli tarpeeksi valmista. Teltan harjakaisia päästiin juhlimaan
joulun alla residenssin näyttelytilassa Aleksanterin linnassa.
Harjakaisissa soitti Autere-opiston Avoin orkesteri. Kuva, Anita Hannunen. |
Tampereen keikka on teltan toinen pystytys. Aloitan työt tiistai-iltana.
Kahvila on kiinni ja työrauha on rikkumaton. Urakka helpottuu
paljon, kun keppejä ja kankaita järjestää toinenkin käsipari. Apuun saan oman
siskon. Ensimmäistä kertaa päästään yhdessä taidetyömaalle.
Eipä olisi arvannut. Sen kyllä tiesin, että kivaa on ja homma
sujuu.
Talvisen välivarastoinnin aikana tein pystysaloille omat jalat. Myös tämä jouduttaa tekemistä. Sekin auttaa etten pystytä nurinperin, niin kuin ensiyrittämällä Mäntässä.
Talvisen välivarastoinnin aikana tein pystysaloille omat jalat. Myös tämä jouduttaa tekemistä. Sekin auttaa etten pystytä nurinperin, niin kuin ensiyrittämällä Mäntässä.
Mielikahvila, perustukset on laskettu. |
Seinät paikallaan. |
Keskiviikkoaamuna palaan työmaalle.
Päiväsaikaan tila on toimintakeskus Sorina. Touhujani seurataan sohvaryhmistä teltan molemmin puolin. Asiakkaat ovat hiljaista joukkoa. Koitan itsekin olla
mahdollisimman huomaamaton, niin huomaamaton, kun nyt
kahdenkymmenenviiden neliön telttaa toisten olohuoneeseen pystyttävä
voi olla.
Sininen välipala sinisessä teltassa. |
Kuoreveden ja mäntän räsymattoaarre levitetään lattialla. |
Torstaina ollaan jo juttututtuja.
Veistellään vitsiäkin. Sovitaan, etten tarvitse kaupungilta
rakennuslupaa, koska kyseessä on kevyt rakennus ilman tulisijaa.
Työn edistyessä teen kaiken aikaa muistiinpanoja. Teltan yksityiskohdissa on paljon parannettavaa. Pystytys pitää vastaisen varalta tehdä yksinkertaisemmaksi.
Työn edistyessä teen kaiken aikaa muistiinpanoja. Teltan yksityiskohdissa on paljon parannettavaa. Pystytys pitää vastaisen varalta tehdä yksinkertaisemmaksi.
Siskokulta. |
Teltta on noussut harjaan. |
Valmis, saa tulla. Kuva, Johanna Kotiniemi. |
Tapahtuma alkaa viideltä. Tarjonta on
runsas. Muutamaan iltatuntiin mahtuu toivemusiikkinurkka,
paneelikeskustelu, kaksi runoesitystä, bändi, kirjoittajapiiri,
lavakoomikko, ja radikaaleja ristipistoja. Seinillä on kahden
maalarin töitä. Sisko maalauttaa työpajassaan tunnekuvia. Sirkus Fokuksen pajassa
laitan muovilautasen pyörimään kepin nokassa ja kokeilen
diaboloa.
Teltassa järjestetään aikuisten
muskari. Teemme äänimaisemia kertomukseen. Soitamme pystymetsän
porukalla oikean laulun. Pienen pieni veturi jyskyttää raiteillaan,
mutta menee myös lakkoon. Tarjolla on kanteleita, huiluja,
lampaankelloja, erilaisia rumpuja, monenmoisia helistimiä ja
kaikenlaisia kolistimia. Parhaimmillaan on jokaisella musikantilla
äänessä kolme soittopeliä yhtä aikaa. Yhdessä tekeminen vapautuu
nopeasti naurua raikuvaksi meluisaksi riemujuhlaksi.
Illan päättää yhden miehen ja kuhmuisen kitaran lähellä ja läsnä oleva keikka. Jukka Nousiainen soittaa ensikuulemalta musiikilleen pysyvän paikan sydämmeeni.
Aikuisten muskari rocks. |
Perjantaiaamuna palaan purkamaan
telttaa. Nyt jo tutut päiväläiset ovat kummissaan. Hirveä homma,
monen päivän työ yhden illan, vain muutaman tunnin takia. Niinpä,
mutta kyllä kannatti.
Todellakin kannatti. Tunnelma teltassa ja koko tapahtumassa oli mahtava.
VastaaPoista